zondag 12 september 2010

Interview met mezelf

In de tussentijd ben ik ook bij mezelf nagegaan waar die fascinatie en inspiratie vandaan komt tot het scheppen van een beeld van de nabije toekomst, waarin een socialnetworksite centraal staat. Aan wie kan ik dit beter vragen dan: Mezelf!

Voor de praktische kant van de minor Sound and Image, houd ik een interview met mezelf. Hierin vraag ik hoe ik te werk ga en hoe ik me laat inspireren. Ook verklaar ik mijn fascinatie voor socialnetworksites en de nabije toekomst.
Onderstaand is het uitgewerkte interview, volgende week moet de film klaar zijn:

Wat zijn je artistieke invloeden?


Voornamelijk striptekenaars en fotograven. Ten eerste ben ik ontzettend slecht in namen dus ik zou soms niet weten bij welke tekenaar of schilders ik zo nu en dan eens kijk hoe hun te werk gaan.
Ik werk meer vanuit thema’s. Bijzonder fascinerend vind ik oorlogen, de nabije toekomst en nieuwe technologieën


Laten we beginnen met het eerste thema: Oorlogen. Heeft het je altijd al gefascineerd?


Jazeker. Als klein kind was ik al geboeid door leraren die goed konden vertellen. En als klein kind klinkt het allemaal wel macho. Je speelt in het bos oorlogje met vriendjes en wou we zitten in een veldslag.
Halverwege de middelbare school drong ook de andere kant van oorlog heel erg door. Dat het niet goed is om oorlog te voeren en dat er veel slachtoffers vallen. Geschiedenis boeide me zelfs zo, dat ik de geschiedenisleraaropleiding volgde in Tilburg en daar ging ik er uiteraard nog meer op in. Toen ik zelf voor de klas moest staan stond ik uiteindelijk zelf te vertellen. Toen drong ook het besef door waarom niet alle verhalen me boeiden. Het was te ver van Nederland, en ik had het nooit meegemaakt.
Daar zat toen een geruime tijd tussen, iets van 5 jaar en toen begon het me weer te boeien.


Dat is dus nu ongeveer en begon daar ook The Siege of Tilburg?


In een zekere zin wel. Ik begon met een tekening van een gebouw van Tilburg, dat is de stadsheer met uitzicht vanaf het station, om een indruk te krijgen van na een apocalypse. Daar bleef het heel even bij. Ik begon me toen te verdiepen in het beleg van Sarajevo. Het leek zo onvoorstelbaar en niet van deze tijd dat een stad 44 maanden belegerd werd. Toen verdiepte ik me steeds meer in oorlogen en vooral die van de laatste 20 jaar.
Ik begreep na wat onderzoek ook eindelijk Miss Sarajevo van U2. Het was oorspronkelijk een documentaire van Brian Eno over de opgekomen underground kunstcultuur en de emoties van mensen die 10 keer zo erg worden beleefd tijdens een oorlog. Dat vond ik nog het meest fascinerend van allemaal. Die… psycho-sociale dynamiek van een bevolking ten tijde van spanning en oorlog.
Vanaf dat grondige onderzoek begon ik met een voorstelling van een oorlog in mijn omgeving. We verdiepen ons er over het algemeen niet zo snel in, we zappen liever snel door naar MTV bij wijze van spreken. Het is zo ver van ons bed, dus waarom zouden we ons er druk over maken, de mens is een getrainde chaos-freak. Chaos, reclame, chaos, reclame


Hoe laat je je inspireren voor The Siege of Tilburg?


Ik ga meestal iets van 3 uurtjes de straat op om te fotograferen. Ik zet mijn mp3 speler op met sfeermuziek.. Soundtracks als uhm:.. Black Hawk Down, CNC 3, Running Scared, ik probeer in een soort van halve trip te komen en dan ook daadwerkelijk een oorlog vast te leggen.
Thuis bekijk ik voor ik ga tekenen een berg oorlogsfoto’s, kijk een docu of lees DMZ van Brian Wood, over de tweede Amerikaanse burgeroorlog en dan ga ik beginnen met tekenen. Beetje afhankelijk van de locatie en wat voor verhaal ik in gedachten heb voor die plek, verwerk ik street-art in de tekening. Local graffiti verwerk ik dus ook naar hartelust, maar als ode dus.


Je thema’s hebben ook erg te maken met de toekomst.


Klopt. Dat is misschien wel het centrale thema waaruit alles voortkomt.


Wat fascineert je zo aan de toekomst?


Let wel, de nabije toekomst. Voor de millenniumwisseling was iedereen al aan het fantaseren over het jaar 2000. Zouden we vliegende auto’s hebben en dat was al DE TOEKOMST, snap je? Uiteindelijk is het niet eens zo snel gegaan met die ontwikkelingen. Visueel verloopt het heel erg traag. In sommige films is dit ook heel goed verwerkt. Zelf ben ik helemaal weg van Minority Report en A.I..
Het is ook onvoorspelbaar met alle politieke ontwikkelingen. Je maakt eerder meerdere scenario’s.


En voorspel je negatieve of positieve ontwikkelingen?


Haha BEHOLD!!!! The Future!!!!
Ik ben een contrast denker, ik zie slechte ontwikkelingen en goede ontwikkelingen. Vaak ook slechte ontwikkelingen door goede bedoelingen.
Maar ik trek het ook over zijn algemeenheid. Noem me een realistisch-futurist. Niet voor elk onderwerp en op dit moment zijn het ook nog maar twee onderwerpen. Met name ook de interesse voor socialnetworksites.


Hoe laat je je daarvoor inspireren?


Ja nu,.. Dit is begonnen vanuit de sociale netwerksites. Ik ergerde me heel erg aan die nutteloze wist je datjes en watjes, wat mensen allemaal posten. Zulke onzin! Tenminste ik zag door zoveel onzin, het interessante niet meer. Dus toen begon de kritiek op te komen. Ik las niet lang daarna the Surrogates van Robert Venditti en Brett Weldelle. Hier zag ik een felle kritiek op SecondLife in. Ja hoe het daarna ging rollen?... Verschillende films die ik bekritiseerde en aandachtig keek, zoals ik al zei Minority Report, Deja Vu, I Robot, The Dark Knight, maar ook bijna pulp. L.A. Confidential, Lucky Number Slevin. Weer een dijk aan strips. Uhm… 100Bullets, SIN CITY, Blacksad, vooral het crime noir. Toen begon het idee te leven voor,.. MIJN verhaal, .. begon ik te schetsen, legde het voor aan verschillende docenten en die verwijzen je weer door naar filosofen als Peter Sloterdijk,Joep van Dohmen, en ja dan begint het te leven.


Het lijkt me dat die thema’s eigenlijk toch ook best dicht bij elkaar liggen nietwaar?


Ja inprincipe wel. Ik onderzoek een thema; oorlog wat scheelt eraan? De nabije toekomst ziet er niet zo rooskleurig uit, wat scheelt eraan? Sociale netwerksites irriteer ik me aan, wat scheelt eraan? Snap je? Het ontdekken en daarna de spielerei. En die spielerei in een narratieve vorm. Maar door die narrativiteit bouw ik ook een verloop op snap je? Na constructie, komt destructie en na destructie komt weer reconstructie of zelfs weer constructie. En dat maak ik…, voor mijn gevoel,… op die manier het beste duidelijk,


Heb je overigens ook muziek opstaan tijdens het tekenen van de graphic novel?


Oh zeker! Ja, ja zeker,.. uhm. Vooral Soundtracks van thrillers. Favorieten onder het tekenen zijn vooral The Dark Knight, Inception, uhm… Heavy Rain soundtrack, dat is overigens een game. Games zijn wat dat betreft ook een gruwelijke inspiratiebron. Toevallig zit in Heavy Rain ook die technologie die ik in de graphic novel wil verwerken en ja als het zo’n donkere noir sfeer ademt, die combinatie is gewoon meesterlijk. Ja hetzelfde als met het tekenen van Tilburg. Sfeermuziek om me beter in te leven en te verplaatsen in het verhaal.


Einde moet nog mooi afgerond worden. Waar bronnen of inspiratie worden genoemd, verschijnt een fragment even in beeld en wordt er weer overgegaan naar het interview.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten