maandag 13 september 2010

The investigation begins!

(Alle vragen zijn voorlopig, voorbereidend onderzoek moet nog leiden tot de juiste vraag)

De tekst op mijn blog over het sociaalnetwerk Cooley, is de aftrap voor een onderzoek. Dit onderzoek betreft de toekomst van socialnetworksites. Hoe gaat dit in de nabije toekomst in zijn werk en wat moeten we ons erbij voorstellen.
Als onderzoeksproduct, en dan praat ik nota bene over mijn afstudeerpresentatie, maak ik een graphic novel over een seriemoordenaar die door middel van Cooley (fictieve socialnetworksite) zijn slachtoffers uitkiest en zelf anoniem in het systeem zit. Het verhaal symboliseert als het ware de naïviteit en onvoorzichtigheid van mensen op het internet.

Deze fascinatie komt voor uit mijn persoonlijke afkeer van socialnetworks. Het is soms onvoorstelbaar wat voor niet-nuttige informatie mensen kunnen posten. Waarom moet de hele wereld weten dat je net in de bank hebt gezeten, of je ziek bent!? (Beterschap) . Het lijkt alsmaar erger te worden maar ook dat alles juist zo vanzelf gaat en mensen alles maar accepteren. 'Gaat u akkoord met de acceptatievoorwaarden? (Die om de maand weer veranderen) "Tuurlijk ga ik akkoord! Ik ben toch naïef en heb toch niets gelezen, maar alles van mij komt toch wel op internet!"
Alle ergernis weer van me af gezet en nu weer terug naar de realiteit. Met deze thesis lijkt het me tijd voor een grondig onderzoek.

Onderwerp:
Socialnetworksites in de toekomst (Tot ongeveer 2030)

Onderzoeksvraag:
Wat is de toekomst in socialnetworksites? of Wat betekenen socialnetworksites voor de toekomst?
Nog niet duidelijk. Ik ben in ieder geval wel heel erg bewust van het terrein. Ik heb een grote hoeveelheid research materiaal al het afgelopen half jaar verzameld. Steeds komen er weer vragen bij en ik verwacht dat hier ook een centrale onderzoeksvraag uitkomt.

Sub-vragen
- Hoeveel mensen lezen daadwerkelijk de acceptatievoorwaarden? (En snappen daadwerkelijk wat er staat)
- Hoe wordt privacy tot op heden gegarandeerd?
- Zijn mensen zich over het algemeen bewust van wat ze op internet zetten?
- Wat gebeurd er met de mensen die achterblijven en geen profiel hebben op een socialnetworksite?
- Welke technologie zorgt ervoor dat men nu al non-stop op socialnetworksites kan?
- Wat kunnen we nog meer verwachten aan technologie en nieuwe gadgets om socialnetworksites mee te verrijken?
- Wat gebeurd er met de data en hoe staat het in de wet omschreven? (Profielgegevens, foto's)
- Hoe weten sommige bedrijven er misschien toch omheen te draaien?
- Hoe groot is de afstand nog tussen digitaal en realiteit? (Blenden de digitale- en echte werelden en omgevingen samen?) Dient nog beter geformuleerd te worden?

Specifieke onderzoeksterrein:
- Nabije toekomst (2030)
- Voor het onderzoek, de ontwikkelingen die in het heden afspelen
- Socialnetworksites (Hyves, Facebook, LinkedIN)
- Deelnemers van socialnetworksites (verschillende leeftijdscategorieën, verschillende sociale groepen)

Een plan van aanpak dient ook nog grondig geformuleerd te worden.

Presentatiemogelijkheden:
- Graphic Novel. Misdaad/sci-fi. Gepland voor afstuderen, scenario is in ontwikkeling
- Videobeeldmateriaal
(- Nog niet duidelijk. Zal wel een deels autonome presentatie worden)

Bezoeken:
Zeer interessant lijkt me een bezoek aan het hoofdkantoor van een socialnetworksite. Hiervoor wil ik contact leggen met het HyvesHQ. Graag wil ik een interview met een beheerder en/of ontwikkelaar van het programma.
Daarnaast korte interviews in de vorm van een korte vragenlijst / enquête verspreiden onder gebruikers van socialnetworksites. Hierin onder andere vragen of ze de acceptatieovereenkomsten hebben gelezen en zich er bewust van zijn. Registratie hiervan zou zijn in de vorm van vox-pops.

Voorlopige taken:
- Media-experts zoeken en benaderen
- U-REKA-media-solutions: http://u-reka.net/, Dennis Gloudemans, New-media expert (is benaderd. 15 oktober meeting
- Contact leggen met de Hyves organisatie
- Interviews voorbereiden:
- Hyves organisatie
- Vragenlijst voor socialnetworkgebruikers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten